DE ÎNTOCMIT BENEFICIAR (max. 2 pag.)
1.1. Descrierea regiunii și a caracteristicelor sale – analize teritoriale
1.2. Informații privind structura și tendințele demografice
1.3. Informații importante adiționale despre regiune
1.4. Harta regiunii
2. ANALIZA NECESITĂȚILOR DE DEZVOLTARE ȘI A POTENȚIALULUI REGIUNII
2.1. Descrierea regiunii și a situației socio-economice
Provocările lumii contemporane subliniază tot mai mult că viitorul unei societăți stă în puterea acesteia de a-și asculta cetățenii, de a le rezolva cât mai mult nevoile și de a le crea cadrul optim în care aceștia să își exprime ideiile și să le poată dezvolta.
Încă din anul 1991, Metoda LEADER privind dezvoltarea locală s-a dovedit a fi eficace pentru promovarea dezvoltării zonelor rurale, axându-se pe toate nevoile multisectoriale legate de dezvoltarea rurală ce pornește chiar din interiorul unei comunități omogene și avansează spre un set de direcții care devin instrumente de lucru locale.
Grupului de Acțiune Locală Lunca Răutului este format din 14 localități Alexeevca, Băhrinești, Frumușica, Gura-Căinarului, Iliiciovca, Izvoare, Lunga, orașul Mărculești, satul Mărculești, Nicolaevca, Prajila, Putinești, Sevirova și Trifănești ce fac parte din raionului Florești, și este situat în zona de Nord-Est a Republicii Moldova.
Teritoriul GAL Lunca Răutului are o populație de 22.510 locuitori, satul Prajila avand cea mai mare populatie, 3.077 locutori, și acoperă o suprafață de 318,9 km², ceea ce duce la o densitate a populatiei de 70,58 loc./km².
Forma de relief predominantă este câmpie și este parcursă de drumul R13 ce face legatura intre municipiul Balti, ce este reședința Regiunii de Dezvoltare Nord a Republicii Moldova, si orasul Floresti. Distanta dintre cele doua orase este de 37 de km, teritoriul GAL fiind incadrat la Vest de municipiul Balti iar la Est de orasul Floresti. Cele doua orase au de asemenea o populatie numeroasa, 109.928[1] de locuitori ceea ce inseamna un numar considerabil de populatie care poate constitui un prim vector de atras asupra activitatilor si resurselor teritoriului.
Tot de la Vest la Est, traverseaza terioriul râul Răut, cel mai mare afluent al Nistrului si cel mai mare rau care izvoraste si curge integral pe terioriul Republicii Moldova (RM), cat si forma care da denumirea parteneriatului GAL. Hidronimul Răut coboară la un termen (variativ est-indoeuropean târziu) raut cu înţelesul de „râu”[2] (GAL Lunca Râului).
Raportat la centrul teritoriului, GAL-ul se află la aproximativ 35 km de Municipiul Bălți, unicul municipiu din zona de Nord a RM, reședința Regiunii de Dezvoltare Nord si a doua așezare urbană ca marime din RM.
Capitala țării, Chișinău, se afla la aproximativ 130 de km folosind drumul M2, unde funcționează singurul Aeroport Internațional de pasageri din tara, la 100 de km de Vama Sculeni, granita cu Romania si Uniunea Europana, si la 123 km de municipiul Iasi din Romania, unde exista Aeroportul International Iasi.
Aceste caracteristici geografice favorizeaza amplasarea teritoriului prin distante si legaturi cu centre importante in conditii de timp acceptabile.
Specificul activitatilor economice din teritoriu este reprezentat in ordine descrescatoare de 1) agricultura, 2) comert si 3) industrie, aceasta din urma exista doar in orasul Marculesi si satul Gura Cainarului. In cadrul acestor sectoare isi desfasoara activitatea 61 de SRL-uri si 35 de Grupuri taranesti.
Agricultura are un bun potential si o buna reprezentare atat a efectivelor de animale si pasari, unde se gasesc bovine-2607 (inclusiv vaci-1754), porcine-2619, ovine si caprine-8608, păsări – 65294, cabaline – 491, apiculura-1804 familii, cat si a suprafetelor mari de terenuri agricole 29.480,65 ha si pasuni 4.324,61 ha. Ponderea majoritara a culturilor o reprezinta floarea soarelui-6.668 ha, graul-6.279 ha si porumbul-6.128 ha.
Aferent sectorului de procesare a cerealelor exista un numar de 9 oloinite si 5 mori in teritoriu care deservesc nevoia de transformare de materie prima locala, dar care ar putea reprezenta si o directie de realizare a unui viitor drum tematic, care sa sustina dezvoltarea turismului agricol, ce are un potential de crestere.
O nevoie idenificata in fiecare etapa de chestionare a populatiei, dar si in abordarea diferitelor teme s-a desprins sub forma crearii de noi locuri de munca prin atragerea investitiilor si dezvoltarea de noi proiecte in sectorul economic.
Nivelul educational este deservit in localitatile partenere de catre 14 gradinite, 13 scoli gimnaziale si 1 scoala profesinoala tehnica. Pe langa structura clasica a sistemului de educatie, si-au dezvoltat activitatea si 4 ONG-uri cu activitati ce ating atat sectorul educatiei ca si pe cel social.
In privinta sectorul medical, la nivelul teritoriului exista 14 Oficii Medicale de Familie (OMF), 4 farmacii si un Centru de sanatate.
Aceste infrastructuri sunt completate de unitatile existente in cele doua orase mari din vecinatate, Balti si Floresti, care pot suplini anumite nevoi speciale.
Pe langa acestea in fiecare localitate exista un oficiu postal, o biserica, o casa de cultura si un Bp (??? conf. Profilului localitatilor), ceea ce denota o buna asigurare a serviciilor de baza si a utilitatii lor catre locuitori.
In domeniul de scriere a proiectelor (garnturi), exista experienta la nivelul localitatilor, APL-urile au cadre instruite, care au trecut prin procesul de accesare si implementare . Astfel s-a reusit o imbunatatire a serviciilor față de comunități prin rezolvarea majoritara a nevoilor de baza ale acestora, gen alimentare cu apă, drumuri locale, iluminare stradală, renovarea instituțiilor sociale de invatamant primar sau construirea de case de cultura. Prin realizarea acestor proiecte, a fost dezvoltata practica de colaborare cu agentii economici, ONG-urile, cât și comunitatea insasi prin susținerea anumitor contribuții, sub diverse forme. Nevoia de sustiniere a antreprenoriatului local, poate fi completata de acesta experient, dar si ajutata direct prin realizarea unor proiecte de infrastructura publica care sa deserveasca direct investitii existente sau in curs de infiintare, conferind sustenabilitate in realizarea unor investitii cu viziune pe termen lung.
O provocare o constituie la acest moment, motivarea si implicarea localnicilor in activitatile locale, culturale deoarece exista evenimente sau spectacole comune, precum “Festivalul Busuiocului de la Bahrinesti”[3] (pornit de la o legenda locala), mestesugaritul popular la nivel de localitate si chiar metode inovative de organizare locala, gen “Satul cu 12 primari”[4] care ar putea coaliza intreg teritoriul spre evenimente organizate in parteneriate, cu scopul de a creste numarul acestor tipuri de initiative dar si vizibilitatea teritoriului, prin care mai multa populatie din afara sa fie atrasa spre valorile si produsele locale.
Unicitatea practicilor locale, cat si dorinta de evolutie spre a ajunge pe noi piete de desfacere a producatorilor locali, impreuna cu experientele ce tin de cultura si traditiile locale trebuie redescoperite, promovate, cat si impartasite intr-o retea comuna, nationala sau internationala. Acestea pot face obiectul unor actiuni de cooperare care sa implineasca nevoia de schimb de cunostinte si comunicare in vederea descoperirii unor procedee noi ce tin de consolidarea legaturilor dintre producatori (apiculori, crescatori de animale, legumiculori, etc. ...), instruiri care sa imbunatateasca aptitudinile de valorificare a produselor, cat si pariciparea la evenimente de profil pe plan national sau international. In acest mod se poate aduce inovatie, sustenabilitate si eficienta cu efect direct in rentabilitatea practicilor agricole locale si a multiplicarii bunelor practici din domeniul culutural, raditional si social.
2.2. Analiza SWOT a regiunii
ECONOMIC
Puncte Tari |
Puncte Slabe |
- Așezarea geografică favorabilă - Există activități economice în domeniile: apă minerală, morărit, comerț - Infrastructura relativ dezvoltată - Există forță de muncă majoritar nespecializată - Agenții economici tineri și activi - Soluri fertile - Existența infrastructurii și a cadrelor didactice la centrului educațional cu profil agricol de la Țaul (școală generală și liceu) - Așezarea geografică (traseu internațional) - Surse umane existente |
- Migrația excesivă și îmbătrânirea populației - Lipsa pieței de desfacere - Control excesiv din partea organelor de control - Conflicte între agenții mari-mici - Turism - Lipsa consultanților specialiști (contabili și alți consultanți) - Bugete locale austere - Afaceri slab dezvoltate - Lipsa prelucrării materiei prime locale (agricole) - Lipsa locurilor de muncă bine plătite - Lipsa experienței scrierii proiectelor Europene - Evaziunea fiscală |
Oportunitățí |
Amenințări |
- Program Leader - Acordul de asociere cu UE - Subvenții - Dezvoltarea relativă a infrastructurii - IFAD pentru tineret familii de înființat noi afaceri 40% - Există investiții din Bălți în confecți - Tîrguri de profil agricol naționale Chișinău - Existența finațatorilor externi - Accesarea fondurilor Europene - Cadrul legal existent (PNAET 1+1) - Crearea unui mediu legal, adecvat privind promovarea turismului rural
|
- Legislație imperfectă - Presiune organelor de control - Instabilitatea politico-economică - Schimbarea frecventă a legislației - Credite cu dobândă fluctuante, mari - Schimbarea vectorului European - Condiții de ‘joc’ instabile (pentru investitori) - Birocrația - Viitoarea reformă teritorială administrativă - Influența politică - Ridicarea prețurilor la: combustibil, erbicide, pesticide, semințe - Lipsa sistemului antigrindină - Concurență ineficientă și degradantă - Furturi existente - Rata ocupării forței de muncă în mediul rural din Rep. Moldova este de numai 36%[5] - Capacitatea mica de cumpărare - Lipsa investițiilor, surse de finaciare, bancare avantajoase - Impunerea legislativă pentru a avea anganjați contabili - Impunerea legislativă pentru a avea anganjați contabili - Subvenții doar în agricultură - Accesul redus la serviciile de irigare ca urmare a deteriorării sistemelor de irigare centrale de stat - costurile de irigare sunt ridicate în Republica Moldova din cauza necesității de pompare a apei[6] |
CULTURAL
Puncte Tari |
Puncte Slabe |
- “Festivalul Busuiocului” de la Băhrinesti - O serie de evenimente locale, în majoritatea localităților, ce pot fi pormovate mai mult și pot dezvolta oportunități spre alte sectoare - Casele de cultura si ansamblurile locale - Moara veche de peste 300 de ani de la Putinesti - Existența cadrelor instruite - Existenta personalitatlor locale: Russu Mihail, Vlad Pohila, Groza Leonid (omul enciclopedie, zis pictorul) - Dorința actorilor interesați ce activează în domeniu, spre a iniția parteneriate și activități de cooperare cu entități similare din R.M. și internaționale.
|
- Buget al primăriei auster - Asocierea contextului de „vremuri grele” și tradițiilor sau valorilor culturale locale - Gradului de transmitere a moștenirii culturale locale, este direct afectat de migrația populației - Resurse limitate ale ONG-urilor, interesate să păstreze și să dezvolte moștenirea culturală, tradițională
|
Oportunitățí |
Amenințări |
- Program Leader - Acordul de asociere cu UE - Existența acordurilor de înfrățire |
- Schimbarea vectorului European - Sector slab susținut la nivel de țară - Alocări naționale financiare puține, raportate la nevoi - Influiența politică, asupra programelor cu finațări nerambursabile |
MEDIU
Puncte Tari |
Puncte Slabe |
- Localități compacte - Soluri fertile - Așezarea geografică (traseu internațional)
|
|
Oportunitățí |
Amenințări |
- Programul LEADER - Acordul de asociere cu UE
|
|
SOCIAL
Puncte Tari |
Puncte Slabe |
- Specialiști în unele domenii - Există forță de muncă majoritar nespecializată - Practica de scriere și accesare a proiectelor - Structura populației omogenă - Existența cadrelor instruite - Posibilitatea implicării specialiștilor în diferite domenii - Existența parteneriatelor internaționale
|
- Migrația excesivă - Fluctuația de cadre - Populație îmbătrânită - Buget al primăriei auster - Control excesiv din partea organelor de control - Lipsa de contacte stabile - Nu există zone de odihnă - Bugete locale austere - Infrastructură- delansată - Lipsa locurilor de muncă bine plătite - Șomaj excesiv - Fluctuația cadrelor- renumit slabă
|
Oportunitățí |
Amenințări |
- Program Leader - Acordul de asociere cu UE - Existența acordurilor de înfrățire - Dezvoltarea relativă a infrastructurii - IFAD, FIDA, PNAET - Existența finațatorilor externi - Accesarea fondurilor Europene - Cadrul legal existent (PNAET 1+1)
|
- Reforma teritorială administrativă - Instabilitatea politico-economică - Schimbarea frecventă a legislației - Schimbarea vectorului European - Neaprobarea la timp a legislației privind activitatea GAL - Birocrația - Influența politică - Lipsa sistemului antigrindină - Furturi existente - Exodul populației
|
2.3. Prezentarea necesităților de dezvoltare locală – este necesară o evaluare
Chiar dacă rezolvarea accesului la utilități, a fost majoritar realizată, astfel încât condițiile de viață sunt similare la acest capitol cu cele din zonele urbane, se constată accentuarea fenomenului de emigrare a populației din mediul rural, ca urmare a lipsei locurilor de muncă. Acest fenomen a fost identificat în două etape ce au făcut parte din procesul de realizare a Strategiei de Dezvoltare Locală (SDL), atât la cel de chestionare cât și la cel de dezbatere sectorială, unde necesitatea locurilor de muncă a reieșit ca majoritară.
Justificarea investițiilor de natură economică este văzută ca principală soluție de a oferi alternative atractive locale, astfel încât investițiile susținute să contribuie la crearea de locuri de muncă, soluții privind procesarea materiilor prime locale existente, specializarea forței de muncă pentru asigurarea de noi activități economice, redescoperirea și promovarea produselor locale, cu efect direct asupra contribuției dezvoltării comunităților prin creșterea numărului de entități care vor plăti taxe și impozite la nivelul APL.
Viziunea LEADER este una de stimulare a mobilizării și de conlucrare a entităților din diferite domenii, împreună cu susținerea parteneriatelor locale. La nivelul teritoriului există o practică în implementarea de proiecte prin intermediul parteneriatelor între APL-uri, ONG-uri și instituții sociale, în principal realizate din nevoia atragerii de investiții prin Programul FISM, al cărui obiectiv a fost de reabilitarea instituțiilor sociale. Există astfel ideea și deschiderea de a realiza parteneriate locale, dar la acest moment apare nevoia de a extinde implicarea și la nivelul agenților economici care să aducă plus valoare și să consolideze sectorul economic local.
Activitățile economice sunt slab reprezentate la nivelul teritoriului. Sectorul majoritar este acela al agriculturii, care însă în ciuda majorității d.p.d.v. statistic, nu aduce beneficii majorității populației. Suprafețele de teren agricol sunt lucrate de un număr mic de agenți economici, care și-au creat o piață de desfacere stabilă în contextul legislației actuale și al efectelor vechiului sistem de colhoz, ce le asigură venituri suficiente doar din valorifcarea primară, nemaifiind motivați spre a-și extinde activitatea spre procesare.
Principalele direcții de dezvoltare economică evidențiate de respondenți și participanții la grupurile de lucru au fost atragerea investițiilor, crearea locurilor de muncă și dezvoltarea micilor afaceri. Foarte interesantă perspectiva generală, pentru că aceasta denotă încă dorința rezolvării acestor direcții de către cineva din exterior, inițiativele locale pe anumite direcții economice fiind cele mai slab reprezentate.
3. DESCRIEREA STRATEGIEI ȘI A OBIECTIVELOR ACESTEIA
3.1. Obiectivele Strategiei (ca rezultat direct al evaluării necesităților)
Provocarea metodei LEADER pentru GAL Lunca Răutului, va fi aceea de a atrage sectorul economic nonagricol și cel agricol și de a-i susține inițiativele ce își propun să valorifice resursele locale existente, cu accent spre transformare/ procesare, calificarea forței de muncă, cât și școlarizarea/specializarea în domeniile de marketing și antreprenoriat, cu efect direct spre inovații care să eficientizeze procese de lucru, să optimizeze costurile și să creeze noi instrumente de vânzare a bunurilor și serviciilor locale spre exteriorul teritoriului. Acest aspect va constitui obiectivul majoritar al SDL și va reprezenta primul obiectiv de prioritizare a alocării finanțărilor. Criteriile accesului la finanțare trebuie orientate către entități cu experiență în administrarea unei afaceri, astfel încât șansele de dezvoltare sustenabilă pe un orizont de timp îndelungat să fie cât mai mari.
Un al doilea obiectiv urmărit în implementarea SDL va fi acela de a susține inițiativele de infrastructură publică locală, care să contribuie complementar la susținerea dezvoltării investițiilor economice locale, atât pe partea de agricultură pentru procesarea materiilor prime locale cât și pentru activități non-agricole. Ca inovație, în susțierea primului obiectiv, aceste inițiative trebuie să deservească în mod direct accesibilitatea/utilitatea către obiective economice existente sau în curs de dezvoltare. A doua direcție în cadrul acestui obiectiv, va avea o abordare inovativă prin faptul că v-a susține inițiativele bazate pe parteneriate între APL-uri, ONG-uri și alte entități juridice de profil menite să rezolve nevoi/probleme comune (de ex.: utilaj pentru deszăpezire/întreținere drumuri, drum comun intre doua sau mai multe APL, realizarea de sudii de fezabilitate/proiecte tehnice, o casa muzei a intregului teritoriu, etc.), având ca fundament însăși imposibilitatea de rentabilitate și susținere economică și tehnică a unor astfel de investiții la nivel individual.
Al treilea obiectiv urmărit este cel al cooperarii a GAL-ului cu alte GAL-uri din Republica Moldova, cât și, în funcție de condițiile existente în susținerea financiară eligibilă, cu GAL-uri din Uniunea Europeană.
Ca și pondere la direcționarea sprijinului, vor fi urmărite inițiative ce-și propun promovarea valorilor culturale și tradiționale existente în teritoriu, atât prin soluții de integrare în rețelele sociale cunoscute, cât și prin dotări punctuale, care să permită atât transferul de cunoștințe, schimbul de experiență cât și achiziționarea unor bunuri esențiale menținerii activităților desfășurate în prezent. Totodată, se va avea în vedere în cadrul acestui obiectiv, ca rezultatele să poată fi preluate și în vederea difuzării de informații referitoare la patrimoniul cultural existent și de către cei ce operează în diferite alte sectoare, gen economic și public.
Un aspect general de avut în vedere asupra întregii Strategii, este acela al eficienței și sustenabilității investiților. Activitățile care-și propun întărirea experienței existente, la nivel individual sau al unui parteneriat, cât și cele de promovare prin metode cuantificabile, eventual altele decât cele folosite până la momentul elaborării strategiei, cu scopul de a crește vizibilitatea beneficiarilor, vor avea un punctaj suplimentar.
MĂSURA GAL |
Rezultate preconizate la sfârșitul perioadei de implementare a SDL |
|
|
M1 - Sustinerea investitiilor economice non-agricole |
Locuri de muncă nou create – 2 |
M2 – Asociere pentru dezvoltarea procesarii in agriculura |
Formă asociativă nouă creată – 1
Locuri de muncă nou create – 2 |
M3 - Intiative comune pentru infrastructura publica locala |
Parteneriate formate - 1 Obiective pentru infrastrucutra rutieră sau utilități - 1 Cheltuieli publice totale – 25.000 € |
M4 - Sprijinirea actiunilor societatii civile |
ONG-uri sprijinite - 4 Cheltuieli publice totale - 10.000 € |
M5 - Cooperare |
Acord de cooperare interteritorial/transnational - 1 |
MASURA GAL |
OBIECTIVE specifice, măsurabile |
|
|
||
M1 - Sustinerea investitiilor economice non-agricole |
Facilitarea creșterii economice sustenabile și a oportunităților de ocupare a forței de muncă, prin înființarea/extinderea de activități economice pentru minim 2 entități, în 2 ani |
|
M2 – Asociere pentru dezvoltarea procesarii in agriculura |
Valorificarea materiei prime locale prin îmbunătățirea calității, a siguranței alimentare și marketingul de produs pentru minim o unitate de procesare, în 2 ani |
|
M3 - Intiative comune pentru infrastructura publica locala |
Modernizarea/extinderea a minim un obiectiv de infrastructură publică locală sau serviciu prin parteneriat, care sa deserveasca secorul economic , în 2 ani. |
|
M4 - Sprijinirea actiunilor societatii civile |
Imbunatatirea capacitatii de organizare si functionare a societatii civile, prin suport catre minim 4 actiuni cu traditie, in 2 ani. |
|
M5 - Cooperare |
Sprijinirea cooperarii interteritoriale sau transnaționale cu minim un GAL, în vederea promovării sectoarelor de inters local, în primul an de funcționare. |
3.2. Descrierea activităților planificate de colaborare în rețea[10]
Măsura 5 (M5) este cea care v-a favoriza cooperarea dintre GAL-urile din țară, prin realizarea schimburilor de experiență și de cunoștințe al actorilor locali din GAL, implicați în activitățile culturale sau tradiționale, cât și cu grupuri din cadrul altor GAL-uri din Uniunea Europeană.
Stabilirea de contacte în reţea duce la consolidarea relaţiilor dintre oameni, proiecte şi zone rurale, depăşindu-se astfel izolarea cu care se confruntă anumite zone rurale. Ajută la stimularea unor proiecte de cooperare, stabilind legături între grupurile LEADER.
La nivelul teritoriului GAL Lunca Răutului, cooperarea este cea v-a dinamiza în principal sectorul ONG preocupat de cultură și tradiție locală, cât și APL-urile care au în subordine obiective de infrastructură din acest sector și care desfășoară sau au desfășurat activități în cadrul lor.
Exisă o serie de evenimente locale, în majoritatea localităților, ce se desfășoară cu ciclicitate, care pot fi pormovate mai mult și pot dezvolta oportunități de animare a zonei și de a o deschide spre alte sectoare, crescând atractivitatea și vizibilitatea întregului teritoriu.
3.3. Inovații (se va demonstra cum vor fi sprijinite, implementate și promovate inovațiile)
Inovația este în majoritatea cazurilor confundată cu creativitatea. ”Diferența dintre creativitate și inovare este diferența dintre a te gândi să faci un lucru și a-l face. Creativitatea înseamnă să te gândești la lucruri noi. Inovarea înseamnă chiar să le pui în practică.”[11] Deci ce este inovatia? O viziune diferita asupra cunoasterii acceptate de majoritate ca fiind normalitate. Sursa care sta la baza inovatiei o constituie 5 elemente: notiunile, conexiunile neasteptate, ideile, posibilitatile si imaginatia.[12]
MĂSURA GAL |
INOVAȚII[13] |
|
|
M1 - Sustinerea investitiilor economice non-agricole |
8. Criterii de selecție |
M2 – Asociere pentru dezvoltarea procesarii in agriculura |
8. Criterii de selecție - Proiectele care vor pune accent pe inovație, în vederea identificării de noi piețe de desfacere, în exteriorul teritoriului; |
M3 - Intiative comune pentru infrastructura publica locala |
7. Condiții de eligibilitate - Proiectul susține dezvoltarea investițiilor economice locale, prin acținui ce țin de infrastructura rutieră de acces sau prin cea privind asigurarea utilităților către obiective unde se desfășoară minim o activitate economică; 8. Criterii de selecție - Proiectele care vor pune accent pe inovație, în vederea identificării de noi soluții tehnice, de accesibilitate rutieră sau a utilităților la nivelul teritoriului; |
M4 - Sprijinirea actiunilor societatii civile |
|
M5 - Cooperare |
8. Criterii de selecție - Includ activităţi inovative pentru promovarea și diseminarea rezultatelor, pentru minim 2 ani de la finalizarea proiectului; |
3.4. Sustenabilitate
MĂSURA GAL |
SUSTENABILITATE[14] |
|
|
M1 - Sustinerea investitiilor economice non-agricole |
8. Criterii de selecție |
M2 – Asociere pentru dezvoltarea procesarii in agriculura |
8. Criterii de selecție - Proiectele care vor pune accent pe inovație, în vederea identificării de noi piețe de desfacere, în exteriorul teritoriului; |
M3 - Intiative comune pentru infrastructura publica locala |
7. Condiții de eligibilitate - Proiectul susține dezvoltarea investițiilor economice locale, prin acținui ce țin de infrastructura rutieră de acces sau prin cea privind asigurarea utilităților către obiective unde se desfășoară minim o activitate economică; 8. Criterii de selecție - Proiectele care vor pune accent pe inovație, în vederea identificării de noi soluții tehnice, de accesibilitate rutieră sau a utilităților la nivelul teritoriului; |
M4 - Sprijinirea actiunilor societatii civile |
|
M5 - Cooperare |
8. Criterii de selecție - Includ activităţi inovative pentru promovarea și diseminarea rezultatelor, pentru minim 2 ani de la finalizarea proiectului; |
CORELAREA MĂSURILOR CU ANALIZA DIAGNOSTIC, ANALIZA SWOT.
JUSTIFICAREA ACȚIUNILOR INTEGRATE ȘI MULTISECTORIALE
Având la bază elementele din Analiza diagnostic, unde s-au identificat nevoile teritoriului și argumentele oferite de analiza SWOT pe partea economică, culturală, de mediu și socială, au fost sistematizate direcțiile majore de urmat în cadrul SDL, ce s-au concretizat în 3 măsuri de finanțare ce corespund obiectivelor programului EMPARD[15], al priorităților și măsurilor Strategiei de Dezvoltare a Agriculturii și Mediului Rural (SDAMR) din Moldova 2014 – 2020[16], cât și obiectivelor și priorităților stabilite de Uniunea Europeană prin Regulamentului (EU) 1305/2013[17], regulament care este fundamentul Politicii Agricole Comune europene.
Datele obținute la nivelul teritoriului au parcurs întreaga procedură de consultare, cercetare și analiză deopotrivă, prin aplicarea principiului LEADER ”de jos în sus” cu metodele de chestionare și ateliere de lucru sectoriale. Acest principiu a fost respectat și a stat la baza stabilirii măsurilor de finanțare și a valorii financiare a acestora.Totodată, fiecare măsură atinge trăsăturile programului LEADER prin susținerea inovației, a acțiunilor multisectoriale (M3, M4 si M5) și a stabilirii contactelor în rețea (M4, M5 și parteneriatul de formare și funcționare GAL).
În vederea încadrării SDL pe documentele majore ce trasează direcțiile dezvoltării rurale atât la nivel național cât și european au rezultat următoarele măsuri de finanțare:
(INOVARE):
Cheltuieli publice totale - 42.000 € - 25,45% din total SDL.
Corespunde obiectivelor, priorităților și măsurilor documentelor:
OBIECTIV EMPARD |
Prioritati/Masuri (P/M) SNDAR |
Obiective/ Prioritati Reg. (EU) 1305/2013 (Art. 4 si 5) |
|
OB 1 |
P3/M 3.2. |
Obiectiv c) / Prioritate (6), a) |
(INOVARE)
Cheltuieli publice totale - 45.000 € - 27,27% din total SDL.
Corespunde obiectivelor, priorităților și măsurilor documentelor:
OBIECTIV EMPARD |
Prioritati/Masuri (P/M) SNDAR |
Obiective/ Prioritati Reg. (EU) 1305/2013 (Art. 4 si 5) |
|
OB 2 |
P1/M 1.1 |
Obiectiv a) / Prioritate (3), a) |
(INOVARE și MULTISECTORIAL):
Cheltuieli publice totale - 25.000 € - 15,15% din total SDL.
Corespunde obiectivelor, priorităților și măsurilor documentelor:
OBIECTIV EMPARD |
Prioritati/Masuri (P/M) SNDAR |
Obiective/ Prioritati Reg. (EU) 1305/2013 (Art. 4 si 5) |
|
OB 1 |
P3/M 3.1. |
Obiectiv c) / Prioritate (6), b |
(STABILIREA DE CONTACTE ÎN REŢEA):
Cheltuieli publice totale - 10.000 € - 6,06% din total SDL.
Corespunde obiectivelor, priorităților și măsurilor documentelor:
OBIECTIV EMPARD |
Prioritati/Masuri (P/M) SNDAR |
Obiective/ Prioritati Reg. (EU) 1305/2013 (Art. 4 si 5) |
|
OB 3 |
P3/M 3.3. |
Obiectiv c) / Prioritate (6), b |
(STABILIREA DE CONTACTE ÎN REŢEA):
Cheltuieli publice totale - 10.000 € - 6,06% % din total SDL.
Corespunde obiectivelor, priorităților și măsurilor documentelor:
OBIECTIV EMPARD |
Prioritati/Masuri (P/M) SNDAR |
Obiective/ Prioritati Reg. (EU) 1305/2013 (Art. 4 si 5) |
|
OB 3 |
P3/M 3.3. |
Obiectiv c) / Prioritate (6), b |
Prin Măsura 1 (M1) și Măsura 2 (2) se va susține inovația datorită faptului că această măsura va favoriza inițiative integrate, ce-și propun pe lângă componenta clasică de investiție în cadrul proiectului și realizarea unor specializări în domeniile de marketing și antreprenoriat, cu efect direct spre inovații care să eficientizeze procese de lucru, să optimizeze costurile și să creeze noi instrumente de vânzare a bunurilor și serviciilor locale spre exteriorul teritoriului.
Inovația, cât și provocarea în cadrul M2, va fi constituită prin înființarea formei asociative a micilor producători autorizați, în scopul realizării unei investiții de procesare a materiilor prime locale, a producției lor anuale, care să îi ajute să producă noi produse și să ajungă pe alte piețe unde să-și poată valorifica producția la un preț superior celui din prezent.
Măsura 3 (M3) va atinge atât trăsătura inovației cât și pe cea multisectorială, datrorită faptului că va fi un prim model în a susține atât parteneriate între beneficiari publici (APL), cât și un prim model în a susține dezvoltarea econmică locală prin modernizarea obiectivelor de infrastructură locale sau uitilități care să deservească agenție economici existenți sau nou înființați. Prin componenta de deservire a unui agent economic, în cazul în care prin M2 s-ar deservi un beneficiar de M1, putem sublinia caracterul de măsuri integrate între M1 și M2.
Măsura 4 (M4) este cea care v-a favoriza cooperarea dintre GAL-urile din țară, prin realizarea schimburilor de experiență și de cunoștințe al actorilor locali din GAL, implicați în activitățile culturale sau tradiționale, cât și cu grupuri din cadrul altor GAL-uri din Uniunea Europeană.
MĂSURILE DE FINAȚARE
M1 – Susținerea investițiilor economice non-agricole
Dezvoltarea economică, așa cum a reieșit din parcurgerea etapelor de realizare a strategiei, a fost punctată cu peste 50% din răspunsuri ca viziune principală. Principalele nevoi desprinse din teritoriul GAL au fost atragerea investițiilor, locuri de muncă și dezvoltarea micilor afaceri.
Există câteva avantaje care pot favoriza dezvoltarea inițiativelor existente în teritoriu sub forma așezării geografice favorabile, a agenților economici tineri și activi ce activează în sectorul apelor minerale, morărit și al comerțui, dar și încă existența de forță de muncă, chiar dacă majoritar aceasta este nespecializată.
Dacă o preponderență a experienței în scrierea proiectelor se identifică la nivelul teritoriului, asceasta este constituită în principal de accesarea de finanțări nerambursabile pentru proiecte publice și sociale, în sfera beneficiarilor APL și ONG, însă poate fi considerată un fundament pentru dezvoltarea sectorului privat.
O contracarare a efectelor depopulării zonei ar fi concentrarea resurselor existente către sectorul economic, astfel încât investițiile susținute să contribuie la crearea de locuri de muncă, prin valorificarea experienței existente în teritoriu, accentuarea conceptului de produse locale, regândirea modului în care o afacere trebuie inițiată, menținută și dezvoltată, identificarea tuturor soluțiilor de a pătrunde pe noi piețe de desfacere și folosirea de instrumente (hardware, software) care să eficientizeze și să confere sustenabilitate.
În acest context, vor fi favorizate proiectele care vor pune accent pe inovație. În sens larg, inovația se poate referi de la introducerea unui produs nou, a unui proces nou, a unei noi organizaţii sau a unei noi pieţe. Ea poate implica transferul şi adaptarea inovaţiilor dezvoltate în alte zone ale țării sau alte țări, modernizarea cunoştinţelor tradiţionale sau găsirea unor soluţii noi la probleme rurale persistente.
De asemenea pentru a susține experiența locală, va fi acordat un punctaj suplimentar agenților economici ce desfășoară deja activități la nivelul comunităților, dar care vor avea în vedere calificarea forței de muncă. Dată fiind identificarea forței de muncă majoritar nespecializată, prin calificare/recalificare la locul de muncă, prin școlarizarea/specializarea în domeniile de marketing și antreprenoriat, prin opțiunea pentru investiții care să le eficientizeze procesele de lucru, să le optimizeze costurile și să creeze noi instrumente de vânzare a bunurilor și serviciilor locale spre exteriorul teritoriului, se vor obține beneficii pe termen lung.
Obiectiv specific
Facilitarea creșterii economice sustenabile și a oportunităților de ocupare a forței de muncă, prin înființarea/extinderea de activități economice pentru minim 2 entități, în 2 ani[18].
EMPARD |
Obiectivul 1 |
Îmbunătațirea condițiilor de trai în zona rurală prin facilitarea creșterii economice inclusive și dezvoltarea sustenabilă a zonelor rurale. |
SNDAR |
Prioritatea 3
|
Îmbunătățirea nivelului de trai în mediul rural. |
Măsura 3.2. |
Creșterea oportunităților de ocupare a forței de muncă în domeniul non-agricol și sporirea veniturilor în mediul rural. |
|
Reg. (EU) 1305/2013
|
Obiectivul c)
|
Obținerea unei dezvoltări teritoriale echilibrate a economiilor și comunităților rurale, inclusiv crearea și menținerea de locuri de muncă.
|
Prioritatea 6, a)
|
Facilitarea diversificării, a înființării și a dezvoltării de întreprinderi mici, precum și crearea de locuri de muncă
|
...
(DE COMPLETAT BENEFICIAR cu:
...
În cadrul acestei măsuri vor fi eligibile formele constituite juridic și autorizate să desfășoare activități economice:
(DE COMPLETAT BENEFICIAR cu formele exacte existente în legislația RM)
Rambursarea costurilor eligibile suportate și plătite efectiv.
Avans – conform condițiilor MAIA și AIPA
(DE COMPLETAT/VERIFICAT BENEFICIAR cu metodele pe care Ministerul Agriculturii și Industriei Alimentare le acceptă)
Un proiect poate cuprinde atât cheltuieli eligibile cât şi cheltuieli neeligibile. Fondurile nerambursabile vor fi acordate doar pentru decontarea cheltuielilor eligibile, cheltuielile neeligibile urmând a fi suportate de beneficiarul proiectului. Cheltuielile neeligibile înscrise în proiectul selectat trebuie de asemenea finalizate pâna la data depunerii ultimei Cereri de plată.
ELIGIBILE:
De exemplu:
Investiții pentru producerea și comercializarea produselor non-agricole, cum ar fi:
• fabricarea produselor textile, îmbrăcăminte, articole de marochinărie, articole de hârtie și carton;
Investiții pentru activități meșteșugărești, cum ar fi:
Investiții legate de furnizarea de servicii, cum ar fi:
În temeiul legislaţiei naţionale privind TVA-ul, pot fi cheltuieli eligibile valorile TVA aferente cheltuielilor eligibile purtatoare de TVA, pentru beneficiarii neplătitori de TVA.
(DE COMPLETAT/VERIFICAT de BENEFICIAR cu activități pe care Ministerul Agriculturii și Industriei Alimentare (MAIA) le consideră eligibile)
NEELIGIBILE:
De exemplu:
(DE COMPLETAT/VERIFICAT de BENEFICIAR cu activități pe care Ministerul Agriculturii și Industriei Alimentare le consideră neeligibile)
Valoarea maximă a sprijinului este de 22.000 euro/proiect
Rata sprijinului este de 70%
Rata poate crește până la 90% în următoarele cazuri:
(DE COMPLETAT/VERIFICAT de BENEFICIAR cu condițiile pe care MAIA sau AIPA le va accepta)
Locuri de muncă nou create – 2
Agenți economici sprijiniți - 2
Cheltuieli publice totale – 42.000 €
Detalierea fiecărui punct al fișei măsurii va fi făcută în documentele de implementare ce vor fi elaborate de către Aparatul Tehnic al GAL, după selectarea SDL și autorizarea de funcționare a GAL.
M2 – Asociere pentru dezvoltarea procesarii in agricultura
Cu toate că sectorul agricol este unul ce reprezintă ponderea majoritară a activității econoimce la nivelul teritoriului, dezvoltarea economică locală trebuie să țină cont și de acest sector.
Solurile fertile favorizează menținerea agriculturii ca principală activitate, însă lipsa prelucrării materiei prime locale (agricole), duce la o minimalizare a veniturilor în general. Chiar dacă aceste aspecte nu afectează direct proprietarii de terenuri agricole, efectele se văd sub forma lipsei locurilor de muncă bine plătite, evaziune fiscală, lipsa pieței de desfacere, conflicte între agenții economici mari și mici, taxe și impozite reduse la bugetele locale și afaceri slab dezvoltate.
Practic valoarea adăugată a ceea ce solul fertil produce în teritoriu, adevărata valoare în bani, pleacă de aici la prețul materiei prime și nu reușește să acopere lipsurile generale.
Pentru revitalizarea sectorului agricol, se vor sprijini ca eligibile doar investițiile ce își propun transformarea/procesarea materiei prime locale existente în produse alimentare/nealimentare finite, împreună cu alocarea unui procent spre partea de marketing și dezvoltare de marcă, brand.
De asemenea, în vederea susținerii unei acțiuni care să poată valoriza producția de materie primă a cât mai mulți proprietari de terenuri autorizați, inițiativele de asociere ale acestora vor fi favorizate, împreună cu experiența lor (vechimea de la data autorizării).
Inovația, trăsătura LEADER care întărește caracterul specific al programului, va fi de asemenea favorizată în cadrul proiectelor ce își propun să realizeze acțiuni care să îmbunătățească calitatea produselor și siguranța alimentară, cât branding-ul și în special marketingul care să permită intrarea pe noi piețe de desfacere.
Obiectiv specific
Valorificarea materiei prime locale prin îmbunătățirea calității, a siguranței alimentare și marketingul de produs pentru minim o unitate de procesare, în 2 ani[19].
EMPARD |
Obiectivul 2 |
Dezvoltarea securității alimentare prin asigurarea unei furnizări durabile de alimente accesibile, contribuind în același timp la creșterea siguranței alimentare și îmbunătățirea standardelor de calitate pentru a beneficia mai mult din piața de export |
SNDAR |
Prioritatea 1
|
Creșterea competitivității sectorului agro-alimentar din Republica Moldova, prin modernizarea și integrarea pieței |
Măsura 1.1. |
Creșterea investițiilor în modernizarea lanțului agro-alimentar, inclusiv conformarea cu cerințele UE privind siguranța alimentară și cerinţele de calitate. |
|
Reg. (EU) 1305/2013
|
Obiectivul a)
|
Favorizarea competitivității agriculturii
|
Prioritatea 3, a)
|
Îmbunătățirea competitivității producătorilor primari printr-o mai bună integrare a acestora în lanțul agroalimentar prin intermediul schemelor de calitate, al creșterii valorii adăugate a produselor agricole, al promovării pe piețele locale și în cadrul circuitelor scurte de aprovizionare, al grupurilor și organizațiilor de producători și al organizațiilor interprofesionale.
|
...
(DE COMPLETAT BENEFICIAR cu:
...
În cadrul acestei măsuri vor fi eligibile formele asociative formate din entități constituite juridic și autorizate să desfășoare activități economice în domeniul producției agricole:
(DE COMPLETAT BENEFICIAR cu formele existente în legislația RM)
Rambursarea costurilor eligibile suportate și plătite efectiv.
Avans – conform condițiilor MAIA și AIPA
(DE COMPLETAT BENEFICIAR cu metodele pe care Ministerul Agriculturii și Industriei Alimentare le acceptă)
Un proiect poate cuprinde atât cheltuieli eligibile cât şi cheltuieli neeligibile. Fondurile nerambursabile vor fi acordate doar pentru decontarea cheltuielilor eligibile, cheltuielile neeligibile urmând a fi suportate de beneficiarul proiectului. Cheltuielile neeligibile înscrise în proiectul selectat trebuie de asemenea finalizate pâna la data depunerii ultimei Cereri de plată.
ELIGIBILE:
De exemplu:
În temeiul legislaţiei naţionale privind TVA-ul, pot fi cheltuieli eligibile valorile TVA aferente cheltuielilor eligibile purtatoare de TVA, pentru beneficiarii neplătitori de TVA.
(DE COMPLETAT/VERIFICAT de BENEFICIAR cu activități pe care Ministerul Agriculturii și Industriei Alimentare (MAIA) le consideră eligibile)
NEELIGIBILE:
De exemplu:
(DE COMPLETAT/VERIFICAT de BENEFICIAR cu activități pe care Ministerul Agriculturii și Industriei Alimentare le consideră neeligibile)
Valoarea maximă a sprijinului este de 45.000 euro/proiect
Rata sprijinului este de 50%
Rata poate crește până la 90% în următoarele cazuri:
(DE COMPLETAT/VERIFICAT de BENEFICIAR cu condițiile pe care MAIA sau AIPA le va accepta/ le va vrea)
Formă asociativă nouă creată - 1
Locuri de muncă nou create - 2
Cheltuieli publice totale – 45.000 €
Detalierea fiecărui punct al fișei măsurii va fi făcută în documentele de implementare ce vor fi elaborate de către Aparatul Tehnic al GAL, după selectarea SDL și autorizarea de funcționare a GAL.
M3 – Inițiative comune pentru infrastructura publică locală
Infrastructura publică locală stă la baza cunatificării condițiilor de trai ale unei comunități. În funcție de gradul lor de dezvoltare, se poate aprecia atât nivelul la care o comunitate a ajuns în termeni de locuire dar și al mediului privat de afaceri.
Consolidarea relațiilor la nivelul unui teritoriu, fie că vorbim de APL-uri vecine, fie că ne referim la mediul public și cel privat, trebuie să aibă la bază o viziune comună, și un scop care să producă beneficii reciproce la nivelul fiecărei entități.
Experiența și practica de scriere și accesare a proiectelor de către majoritatea APL-urilor membre în parteneriatul GAL, este extrem de utilă în dezvoltarea unor proiecte comune. Totodată, existența parteneriatelor internaționale, crează perspective locale de a identifica nevoi comune și de a relaționa pe teme de interes cu scopul atingerii unor rezultate bazate pe eficiență și sustenabilitate.
Bugetele locale austere, au constituit una dintre motivațiile fiecărei APL de a se mobiliza în atragerea de finanțări externe bugetelor publice clasice, în vederea rezovării individuale a unor obiective de infrastructură, ce dese ori este categorisită de populație ca fiind în delăsare. Totuși, în ciuda dorinței permanente a locuitorilor de condiții mai bune, majoritatea obiectivelor de infrastructură locală sunt rezolvate la un nivel mediu și oferă condiții de trai similare celor din mediul urban.
Excepția apare la nivelul locurilor de muncă, unde discrepanța rural-urban este dată de concentrarea majoritară a locurilor de muncă spre zona urbană.
În vederea îmbunătățirii și combaterii efectelor menționate susținerea dezvoltării investițiilor economice locale, atât pentru activitatea de procesare agricolă cât și pentru activitățile non-agricole, noi sau existente reprezintă o prioritate. Ca inovație, o astfel de inițiativă trebuie să atingă în mod direct infrastructura de accesibilitatea sau pe cea privind asigurarea utilităților către obiective unde se desfășoară minim o activitate economică.
Totodată abordarea inovativă va susține inițiative bazate pe parteneriate între APL-uri, ONG-uri și alte entități juridice de profil cu scopul susținerii unui proiect comun, care abordat individual nu și-ar justifica însăși imposibilitatea de rentabilitate și susținere economică.
Obiectiv specific
Modernizarea/extinderea a minim un obiectiv de infrastructură publică locală sau serviciu prin parteneriat, care sa deserveasca secorul economic , în 2 ani.[23]
EMPARD |
Obiectivul 1 |
Îmbunătățirea condițiilor de trai în zona rurală prin facilitarea creșterii economice inclusive și dezvoltarea sustenabilă a zonelor rurale. |
SNDAR |
Prioritatea 3
|
Îmbunătățirea nivelului de trai în mediul rural. |
Măsura 3.1. |
Sporirea investițiilor în infrastructura fizică și de servicii din mediul rural. |
|
Reg. (EU) 1305/2013
|
Obiectivul c)
|
Obținerea unei dezvoltări teritoriale echilibrate a economiilor și comunităților rurale, inclusiv crearea și menținerea de locuri de muncă. |
Prioritatea 6, b)
|
Încurajarea dezvoltării locale în zonele rurale |
...
(DE COMPLETAT BENEFICIAR cu:
...
În cadrul acestei măsuri vor fi eligibile parteneriatele formale și informale ale și dintre:
(DE COMPLETAT BENEFICIAR și cu formele existente în legislația RM – dacă există)
Rambursarea costurilor eligibile suportate și plătite efectiv.
Avans – conform condițiilor MAIA și AIPA
(DE COMPLETAT BENEFICIAR cu metodele pe care MAIA li AIPA le acceptă)
Un proiect poate cuprinde atât cheltuieli eligibile cât şi cheltuieli neeligibile. Fondurile nerambursabile vor fi acordate doar pentru decontarea cheltuielilor eligibile, cheltuielile neeligibile urmând a fi suportate de beneficiarul proiectului. Cheltuielile neeligibile înscrise în proiectul selectat trebuie de asemenea finalizate pâna la data depunerii ultimei Cereri de plată.
ELIGIBILE:
De exemplu:
În temeiul legislaţiei naţionale privind TVA-ul, pot fi cheltuieli eligibile valorile TVA aferente cheltuielilor eligibile purtătoare de TVA, cu excepţia cazului în care aceasta nu se poate recupera în temeiul legislaţiei naţionale privind TVA‐ul.
(DE COMPLETAT/VERIFICAT de BENEFICIAR cu activități pe care Ministerul Agriculturii și Industriei Alimentare (MAIA) le consideră eligibile)
NEELIGIBILE:
De exemplu:
(DE COMPLETAT/VERIFICAT de BENEFICIAR cu activități pe care Ministerul Agriculturii și Industriei Alimentare le consideră neeligibile)
Valoarea maximă a sprijinului este de 25.000 euro/proiect
Rata sprijinului este de 100%.
(DE COMPLETAT/VERIFICAT de BENEFICIAR cu condițiile pe care MAIA sau AIPA le va accepta/ le va vrea)
Parteneriate formate - 1
Obiective pentru infrastrucutra rutieră sau utilități - 1
Cheltuieli publice totale – 25.000 €
Detalierea fiecărui punct al fișei măsurii va fi făcută în documentele de implementare ce vor fi elaborate de către Aparatul Tehnic al GAL, după selectarea SDL și autorizarea de funcționare a GAL.
M4 – Sprijinirea actiunilor societatii civile
Societatea civilă reprezintă o parte importantă a modului de evoluție a unei comunități. Având ca principală motivație ideea de a păstra, de a transmite, de a pune în valoare, de a educa și de a menține elementele reprezentative ale unui teritoriu, reprezentanții ONG sunt persoane cu o deosebită capacitate de a motiva. Implicarea voluntară în activități ce presupun investiții personale de timp și bani cât și capacitatea de a mobiliza oameni din comunitate denotă o puternică credință asupra scopului de a fi pentru comunitate.
Acolo unde instituțiile statului nu reușesc să creeze suficente pârghii de mulțumire civică, intervine un drept fundamental și anume dreptul la asociere. Acesta este un drept constituțional și oferă cetățenilor șansa de a se coagula în jurul unei idei, de a planifica activități și a identifica resurse care să ajute la materializarea emoțiilor ce-i unesc.
Totuși legătura public-privat nu tebuie văzută ca una excluzivă. Prin parteneriate bine gândite, pot fi puse în comun resurse esențiale în dezvoltarea unor activități ce nu ar putea prinde contur printr-o abordare separată.
Motivarea si implicarea localnicilor in activitatile locale, de la cultura, tradite si educatie constituie provocarea actuala deoarece exista evenimente sau spectacole comune, precum “Festivalul Busuiocului de la Bahrinesti”[24] (pornit de la o legenda locala), mestesugaritul popular la nivel de localitate si chiar metode inovative de organizare locala, gen “Satul cu 12 primari”[25] care ar putea coaliza intreg teritoriul spre evenimente organizate in parteneriate.
Scopul proiectelor dezvoltate de ONG-uri trebuie sa urmareasca modalitatile de a creste numarul acestor tipuri de initiative dar si vizibilitatea teritoriului, prin care mai multa populatie din afara sa fie atrasa spre valorile si produsele locale.
Obiectiv specific
Îmbunătățirea capacitatii de organizare si functionare a societatii civile, prin suport catre minim 4 actiuni cu traditie, in 2 ani.[26]
EMPARD |
Obiectivul 1 |
Îmbunătățirea conditiilor de trai in zona rurala prin facilitarea cresterii economice inclusive si dezvoltarea sustenabila a zonelor rurale. |
SNDAR |
Prioritatea 3
|
Îmbunătățirea nivelului de trai în mediul rural. |
Măsura 3.3. |
Stimularea implicării comunității locale în dezvoltarea rurală. |
|
Reg. (EU) 1305/2013
|
Obiectivul c)
|
Obținerea unei dezvoltări teritoriale echilibrate a economiilor și comunităților rurale, inclusiv crearea și menținerea de locuri de muncă. |
Prioritatea 6, b)
|
Încurajarea dezvoltării locale în zonele rurale |
...
(DE COMPLETAT) BENEFICIAR cu:
...
În cadrul acestei măsuri vor fi eligibile:
(DE COMPLETAT BENEFICIAR și cu formele existente în legislația RM – dacă există)
Rambursarea costurilor eligibile suportate și plătite efectiv de beneficiar.
Avans – conform condițiilor impuse de MAIA și AIPA.
(DE COMPLETAT BENEFICIAR cu metodele pe care MAIA li AIPA le acceptă)
Un proiect poate cuprinde atât cheltuieli eligibile cât şi cheltuieli neeligibile. Fondurile nerambursabile vor fi acordate doar pentru decontarea cheltuielilor eligibile, cheltuielile neeligibile urmând a fi suportate de beneficiarul proiectului. Cheltuielile neeligibile înscrise în proiectul selectat trebuie de asemenea finalizate pâna la data depunerii ultimei Cereri de plată.
ELIGIBILE:
De exemplu:
În temeiul legislaţiei naţionale privind TVA-ul, pot fi cheltuieli eligibile valorile TVA aferente cheltuielilor eligibile purtătoare de TVA, cu excepţia cazului în care aceasta nu se poate recupera în temeiul legislaţiei naţionale privind TVA‐ul.
(DE COMPLETAT/VERIFICAT de BENEFICIAR cu activități pe care Ministerul Agriculturii și Industriei Alimentare (MAIA) le consideră eligibile)
NEELIGIBILE:
(DE COMPLETAT/VERIFICAT de BENEFICIAR cu activități pe care Ministerul Agriculturii și Industriei Alimentare le consideră neeligibile)
Valoarea maximă a sprijinului este de 2.500 euro/proiect
Rata sprijinului este de 100%.
(DE COMPLETAT/VERIFICAT de BENEFICIAR cu condițiile pe care MAIA sau AIPA le va accepta/ le va vrea)
ONG-uri sprijinite - 4
Cheltuieli publice totale - 10.000 €
Detalierea fiecărui punct al fișei măsurii va fi făcută în documentele de implementare ce vor fi elaborate de către Aparatul Tehnic al GAL, după selectarea SDL și autorizarea de funcționare a GAL.
M5 – Cooperare
Stabilirea de contacte în reţea este un mijloc de transfer al bunelor practici, de diseminare a inovaţiilor şi de construire pe baza lecţiilor învăţate din dezvoltarea rurală locală. Aceasta include schimbul de realizări, de experienţe şi de cunoştinţe între grupurile LEADER, zonele rurale, administraţiile şi organizaţiile implicate în dezvoltarea rurală, indiferent dacă acestea sunt sau nu beneficiari direcţi ai programului LEADER. Prin stabilirea de contacte în reţea se ajunge la consolidarea relaţiilor dintre oameni, proiecte şi zone rurale, depăşindu-se astfel izolarea cu care se confruntă anumite zone rurale. Ajută la stimularea unor proiecte de cooperare, stabilind legături între grupurile LEADER.
Prin SDL a GAL Lunca Rautului, cooperarea va fi instrumentul prin care vor fi dezvoltate si consolidate legaturile cu alte teritorii ce au trasaturi similare si cu care exista domenii comune de interes. Acest lucru v-a dinamiza atat secoarele unde se idenifica experiente trecute cat si pe cele unde se manifesta dorinta de a face schimb de noi experiente.
Abordarea unor teme ce ar putea aduce inovatie si sustenabilitate in practicile agricole, de la apicultura, la zootehnie sau agricultura vegetala, prin descoperirea unor procedee noi ce tin de consolidarea legaturilor dintre producatori, instruiri care sa imbunatateasca aptitudinile de valorificare a produselor, cat si pariciparea la evenimente de profil pe plan national sau international vor fi sustinute. De asemenea se vor avea in vedere posibilitatile de multiplicare a rezultatelor atinse prin cooperare.
Activitatea de cooperare va urmari implicarea prin pareneriat a ONG-urilor locale preocupate si cu experienta pe latura de cultură și tradiție locală, cât și APL-urile care au în subordine obiective de infrastructură din acest sector, care desfășoară sau au desfășurat activități în cadrul lor.
In majoritatea localităților, se desfășoară cu ciclicitate anumite evenimente sau exista cladiri, care pot fi pormovate mai mult și pot dezvolta oportunități de animare a zonei, dar și de a o deschide spre sectoare care sa ajue la cresterea vizibilitatii întregului teritoriu.
Obiectiv specific
Sprijinirea cooperarii interteritoriale sau transnaționale cu minim un GAL, în vederea promovării sectoarelor de inters local, în primul an de funcționare..[27]
EMPARD |
Obiectivul 3 |
Îmbunătățirea administrării agriculturii și a zonelor rurale prin dezvoltarea instituțională și a capacității actorilor locali, incluzând conceperea și managementul strategiei agricole. |
SNDAR |
Prioritatea 3
|
Îmbunătățirea nivelului de trai în mediul rural. |
Măsura 3.3. |
Stimularea implicării comunității locale în dezvoltarea rurală. |
|
Reg. (EU) 1305/2013
|
Obiectivul c)
|
Obținerea unei dezvoltări teritoriale echilibrate a economiilor și comunităților rurale, inclusiv crearea și menținerea de locuri de muncă. |
Prioritatea 6, b)
|
Încurajarea dezvoltării locale în zonele rurale |
...
(DE COMPLETAT) BENEFICIAR cu:
...
În cadrul acestei măsuri beneficiarul eligibil va fi GAL-ul.
În funcție de tema cooperării, GAL-ul va putea încheia parteneriate de colaborare cu etități ce activează în zona de interes a cooperării gen:
(DE COMPLETAT BENEFICIAR și cu formele existente în legislația RM – dacă există)
Rambursarea costurilor eligibile suportate și plătite efectiv de beneficiar.
Avans – conform condițiilor impuse de MAIA și AIPA.
(DE COMPLETAT BENEFICIAR cu metodele pe care MAIA li AIPA le acceptă)
Un proiect poate cuprinde atât cheltuieli eligibile cât şi cheltuieli neeligibile. Fondurile nerambursabile vor fi acordate doar pentru decontarea cheltuielilor eligibile, cheltuielile neeligibile urmând a fi suportate de beneficiarul proiectului. Cheltuielile neeligibile înscrise în proiectul selectat trebuie de asemenea finalizate pâna la data depunerii ultimei Cereri de plată.
ELIGIBILE:
De exemplu:
În temeiul legislaţiei naţionale privind TVA-ul, pot fi cheltuieli eligibile valorile TVA aferente cheltuielilor eligibile purtătoare de TVA, cu excepţia cazului în care aceasta nu se poate recupera în temeiul legislaţiei naţionale privind TVA‐ul.
(DE COMPLETAT/VERIFICAT de BENEFICIAR cu activități pe care Ministerul Agriculturii și Industriei Alimentare (MAIA) le consideră eligibile)
NEELIGIBILE:
(DE COMPLETAT/VERIFICAT de BENEFICIAR cu activități pe care Ministerul Agriculturii și Industriei Alimentare le consideră neeligibile)
Valoarea maximă a sprijinului este de 5.000 euro/proiect
Rata sprijinului este de 100%.
(DE COMPLETAT/VERIFICAT de BENEFICIAR cu condițiile pe care MAIA sau AIPA le va accepta/ le va vrea)
Acord de cooperare interteritorial - 1
Cheltuieli publice totale – 10.000 €
Detalierea fiecărui punct al fișei măsurii va fi făcută în documentele de implementare ce vor fi elaborate de către Aparatul Tehnic al GAL, după selectarea SDL și autorizarea de funcționare a GAL.
COMPLEMENTARITATEA CU PROGRAME NAȚIONALE
DE COMPLETAT BENEFICIAR (max 1 pag):
Trebuie detaliate câteva obiective, priorități sau măsuri din documente strategice raionale, regionale, sectoriale (economic, social, cultură) și naționale (câte unul din fiecare nivel), unde se încadrează Măsurile GAL, prin obiectivele lor specifice.
Documentele de referință ar trebui verificate cu cei de la MAIA, să le cereți un punct de vedere dacă sunt de acord, dacă nu ați facut-o deja.
DESCRIEREA PROCESULUI DE IMPLICARE A COMUNITĂȚII ÎN ELABORAREA STRATEGIEI
DE COMPLETAT BENEFICIAR
Se urmărește ”Anexa 3 - Planul de acțiune pentru realizarea SDL 2017 – 2022”, care se va completa cronologic cu datele calendaristice în care au fost realizate întâlnirile, fiecare după ordinea și tipul din Anexă. Pentru fiecare întâlnire trebuie să existe un proces verbal cu un minim de informații asupra scopului și subiectelor discutate/aprobate.
O ultimă întâlnire, evidențiată cu poze și proces-verbal, trebuie să o faceți cu Adunarea Generală, prezentându-le forma finală a SDL și validarea acesteia de către ei.
Descrierea acestui proces trebuie să fie aici identică narativ cu ordinea cronologică din Anexa 3 și șă corespundă cu procesle-verbale de la întâlnire. Se vor preciza și persoanele care au fost implicate și responsabile de realizarea fiecărei întâlniri, cu accent pe oamenii din teritoriu și rolul lor.
Anexa 3 o puteți pune la finalul SDL, în format A3 și în fața tuturor proceselor verbale și a pozelor care vor demonstra implicarea comunității și realizarea activităților.
DESCRIEREA PARTENERIATULUI
DE COMPLETAT BENEFICIAR (max 1-2 pag):
Descrierea membrilor ce formează parteneriatul trebuie să conțină o scurtă prezentare a fiecărui partener, a activității și domeniului din care activează/face parte și trebuie să fie conformă cu ”Anexa 1 - ACORD DE PARTENERIAT”, ce va fi completată cu datele de identificare ale partenerilor, semnată și ștampilată de către aceștia după caz (persoane fizice sau juridice). Anexa 1 se va atașa în original sau copie (conform cerințelor MAIA) după SDL.
OBLIGATORIU PARTENERIATUL trebuie să țină cont și să aibă:
......
DESCRIEREA MECANISMELOR DE GESTIONARE, MONITORIZARE, EVALUARE SI CONTROL A STRATEGIEI
Structura organizatorică a GAL Lunca Răutului va cuprinde, conform organigramei următoarele elemente componente structurale: Adunarea Generală, Consiliul Director, Preşedintele, Cenzorul, Comitetul de Selecţie a Proiectelor, Comisia de Contestaţii și Aparatul Tehnic. Principalele funcţii de management şi de execuţie sunt: Manager, Managerul financiar, Coordonator/evaluator.
Parte din sarcinile ce revin GAL, conform Art. 34 al Regulamentului (UE) nr.1303/2013 sunt:
Aceste sarcini vor fi prevazute în Regulamentul de Organizare și Funcționare al GAL, Regulamentul de Organizare și Funcționare a Comitetului de Selecție și Comisiei de Contestații, ce conțin activitățile prevăzute în Planul de acțiune. Pentru implementarea cu succes a SDL, GAL, va întocmi o Procedură de Evaluare și selecție a proiectelor, ce va cuprinde informații detaliate legate de primirea, evaluarea și selecția proiectelor.
Conform ROF al GAL, funcţiile şi responsabilităţile organismelor de conducere sunt:
Are următoarele atribuții: stabileşte strategia şi obiectivele generale ale Asociaţiei, aprobă bugetul de venituri şi cheltuieli, alege şi revocă membrii Consiliului Director, alege şi revocă Preşedintele Asociaţiei, membrii Comitetului de Selecție a Proiectelor, alege și revocă membrii de drept și membrii supleanți ai Comitetului de Selecție/Comisiei de Contestații, cenzorul, aprobă politica de personal a Asociaţiei, organigrama, statul de funcţii, modifică Actul Constitutiv şi Statutul, hotărăşte dizolvarea şi lichidarea Asociaţiei, precum şi destinaţia bunurilor rămase după lichidare, hotărăşte primirea de noi membri asociaţi şi excluderea asociaţilor, stabileşte cuantumul cotizaţiei.
Pentru implementarea SDL, echipa GAL Lunca Răutului va avea următoarea componență:
1 MANAGER - coordonează activitatea GAL atât sub aspect organizatoric cât și al respectării procedurilor de lucru, totodată având atribuții de: management, informare – comunicare și animare, responsabil cu verificarea, evaluarea și selecția proiectelor ce se vor implementa, verificarea conformității cererilor de plată depuse de beneficiarii GAL; raportări către organele asociației, supervizând, coordonând, monitorizând și evaluând activitatea de implementare a SDL, a echipei din compartimentul tehnic, administrativ; asigură managementul situaţiilor de risc/criză survenite pe parcursul implementării; coordonează activitatea grupului responsabil de informare, comunicare şi promovare; coordonează activitatea de diseminare a informațiilor aferente/complementare lansării apelurilor de proiecte; menține legătura între compartimentul administrativ și structurile de organizare și funcționare a GAL; coordonează activitatea de întocmire a rapoartelor inițiale, intermediare și finale ale cererilor de plată în vederea decontării cheltuielilor de funcţionare/animare a teritoriului derulate de GAL; asigură legătura dintre GAL, MAIA, AIPA și instituții implicate în desfășurarea activității. ; Administrează website-ul GAL/contul de pe rețelele sociale şi-l actualizează cu informaţii ce ţin de vizibilitatea activității GAL.
Angajat cu CIM, cu normă de muncă de 4h-8h/zi.
1 RESPONSABIL FINANCIAR cu atribuții de: supraveghere și control a gestiunii financiar-contabile a GAL; coordonează activitatea de contabilitate și raportare financiară către executiv, finanțator; responsabil pentru primirea și verificarea conformității cererilor de plată depuse de beneficiarii GAL pentru proiectele contractate, responsabil cu verificarea, evaluarea și selecția proiectelor ce se vor implementa; întocmirea proiectului de buget de venituri și cheltuieli ale asociației precum și urmărirea execuției acestuia, întocmirea de documente trimestriale/anuale, dările de seamă proprii și anexelor, pe care le depune la termenele stabilite la Direcția Generală a Finanțelor Publice; întocmirea și controlul dosarelor de plată aferente costurilor de funcționare și animare, la care GAL este beneficiar, coordonează activitatea de contabilitate și raportare financiară către executiv, finanțator, asigurarea evidenței contabile, a balanțelor lunare de verificare, a situațiilor trimestriale și anuale, întocmirea pontajelor lunare, a situațiilor lunare privind salariile, organizează efectuarea plăților, asigură relația cu banca; realizarea raportărilor inițiale, intermediare și finale, partea financiară pentru cheltuielile privind funcţionarea GAL, asigură implementarea SDL prin contribuția adusă la atingerea obiectivelor propuse, realizează animarea teritoriului, participă la organizarea de evenimente și întâlniri pentru promovarea și animarea teritoriului, asigură legătura între GAL și MAIA, AIPA pe linia de decontare a cheltuielilor de funcționare și ale activităților de animare.
Se ocupă de activitățile de secretariat; este responsabil cu achizițiile; participă la acțiunile de animare a teritoriului; tehnoredactare şi multiplicare documente; arhivarea documentelor; asigură circuitul documentelor; participă la sesiuni de instruire a echipei GAL; administrează website-ul GAL şi-l actualizează cu informaţii ce ţin de vizibilitatea activității GAL
Angajat cu CIM, cu normă de muncă de 4h-8h/zi.
1 COORDONATOR/EVALUATOR – activitățile în care sunt implicați: informare – comunicare și animare teritoriu, responsabil cu verificarea, evaluarea și selecția proiectelor ce se vor implementa, responsabil pentru primirea și verificarea conformității cererilor de plată depuse de beneficiarii GAL, monitorizarea și evaluarea implementării SDL, elaborează ghidurile de finanțare pentru măsurile de finanțare din SDL, oferă clarificări potențialilor beneficiari, urmărește respectarea contractelor de finanțare, responsabil cu animarea și promovarea teritoriului, pregătirea şi lansarea apelului de selecţie specific fiecărei măsuri, în conformitate cu SDL, realizează verificarea conformităţii şi a eligibilităţii proiectelor depuse la GAL Lunca Răutului, în conformitate cu criteriile, procedurile şi măsurile MAIA, AIPA şi GAL, realizează raportări inițiale, intermediare și finale, partea de finanțare a proiectelor; concepe procedura de selecție nediscriminatorie, transparentă și obiectivă în ceea ce privește selecția proiectelor, care să evite conflictul de interese ce asigură implementarea SDL, prin acordarea de prioritate operațiunilor în funcție de contribuția adusă la atingerea obiectivelor și țintelor SDL; transmiterea notificărilor de aprobare/respingere a proiectelor depuse; se deplasează în teren în vederea: întâlnirilor cu beneficiarii, monitorizării implementării proiectelor finanţate, susţinerii evenimentelor/ acţiunilor de informare/ promovare; prezintă Comitetului de Selecție a Proiectelor şi Comisiei de Contestaţii rapoartele realizate în urma evaluării dar şi a experţilor tehnici; prezintă aplicanţilor clarificări cu privire la evaluarea proiectelor; furnizează informaţii pentru administrarea website-ului GAL.
Angajat cu CIM, cu normă de muncă de 4h-8h/zi.
Angajarea personalului se va realiza cu contracte individuale de muncă (CIM), cu intervale cuprinse între jumătate de normă 4h/zi sau normă întreagă de 8h/zi, 5 zile pe săptămână, cenzorul cu 1h/lună și se vor respecta condițiile Codului Muncii precum și a legislației cu incidență în reglementarea conflictului de interese.
Procedurile de verificare a cererilor de finanțare și a cererilor de plată pentru proiectele depuse de beneficiari se vor derula cu respectarea regulii „celor 4 ochi”, cu 2 experți pentru fiecare evaluare, cu evitarea posibilelor conflicte de interese, prin semnarea, înainte, a unei declarații de evitare a conflictului de interese. În acest fel, persoanele care au fost implicate în verificarea cererilor de finanțare, nu vor avea sarcini în procesul de verificare a cererilor de plată și invers. Astfel, experții din echipa GAL vor avea atât atribuții de verificare a cererilor de finanțare cât și a cererilor de plată. În situația în care unul din angajații GAL, responsabil pe o activitate, nu o poate realiza (concediu, conflict de interese), oricare alt angajat din cei 3 îi poate prelua atribuțiile cu respectarea regulilor de funcționare.
ORGANIGRAMA ce reflectă structura organizațională a GAL este următoarea:
GENERALA
ADUNAREA GENERALĂ |
Președinte GAL |
Consiliul Director |
Comitetul de selecție a proiectelor/Comisia de contestații |
Control financiar CENZOR |
Aparatul Tehnic |
APARATUL TEHNIC
Manager GAL |
Responsabil Financiar |
Coordonator/Evaluator |
PLANUL DE ACȚIUNE PRIVIND IMPLEMENTAREA STRATEGIEI
De la momentul aprobării SDL și autorizarea GAL Lunca Răutului de către MAIA/AIPA, Aparatul Tehnic, cât și Adunarea Generală a GAL va avea în vedere realizarea unui set de acțiuni care să-i ajute în planificarea activităților și eficientizarea implementării, cu scopul atingerii obiectivelor specifice ale SDL.
DE COMPLETAT BENEFICIAR (în funcție de numărul de angajați și perioada estimată a fi suficientă de către MAIA și AIPA [1-2-3 ani, 2-4-6 semestre] pentru ca GAL-urile s-și implementeze strategiile):
EXEMPLU de MODEL:
Obiective/ Măsurile GAL |
Activități |
Responsabili |
Resurse materiale și financiare |
Termen |
Pregătirea administrativă pentru implementarea SDL |
Elaborare de ghiduri și proceduri de evaluare și selecție |
Manager și Coordonator/evaluator |
Imprimantă, calculator, birotică Resurse financiare conform Planului de Finanțare |
Sem 1 |
Lansarea măsurilor M1 - 4 |
A1.Animarea teritoriului
|
Manager, Managerul financiar, Coordonator/evaluator |
Pliante, broșuri, flyere, publicații, site, mașină pentru transport în teritoriu, telefon resurse financiare conform Planului de finanțare |
Sem 1-4 |
A2.Pregătirea și publicarea apelului de selecție
|
Manager și Coordonator/evaluator Consiliul Director |
Calculator, imprimantă, birotică, website, telefon, resurse financiare conform Planului de finanțare |
Sem 1-4 |
|
A3.Analiza, evaluarea și selecția proiectelor
|
Manager și Coordonator/evaluator
Comitetul de Selecție sau/și Comisia de Contestații |
Calculator, imprimantă, birotică resurse financiare conform Planului de finanțare |
Sem 2-3 |
|
A4.Verificarea conformității cererilor de plată |
Responsabil financiar și Manager/ Coordonator/evaluator |
Calculator, imprimantă, birotică resurse financiare conform Planului de finanțare |
Sem 3-4 |
|
A5.Monitorizarea proiectelor contractate |
Manager/ Coordonator/evaluator |
Calculator, imprimantă, birotică, telefon,resurse financiare conform Planului de finanțare |
Sem 3-6 |
|
Implementarea cu succes a SDL |
Monitorizarea și evaluarea SDL |
Manager/ Coordonator/evaluator |
Calculator, imprimantă, birotică, telefon, resurse financiare conform Planului de finanțare |
Sem 1-6 |
Funcționarea GAL* |
Managerul, Responsabil financiar |
Calculator, imprimantă, birotică, telefon, resurse financiare conform Planului de finanțare |
Sem 1-6 |
PLAN DE FINANTARE - GAL LUNCA RARĂULUI |
||||||||
|
|
|||||||
MASURA GAL |
OBIECTIV specific |
BUGET |
% finantare nermabursabila |
OBIECTIV EMPARD |
Prioritati/Masuri (P/M) SNDAR |
Obiective/ Prioritati Reg. EU. 1305/2013 (Art. 4 si 5) |
||
% |
Euro |
Lei MD |
||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
M1 - Sustinerea investitiilor economice non-agricole |
Facilitarea creșterii economice sustenabile și a oportunităților de ocupare a forței de muncă, prin înființarea/extinderea de activități economice pentru minim 2 entități, în 2 ani |
25.45% |
42,000.00 |
840,000.00 |
70-90% |
OB 1 |
P3/M 3.2.(non-agricol) |
Obiectiv c) / Prioritate (6), a) |
M2 – Asociere pentru dezvoltarea procesarii in agricultura |
Valorificarea materiei prime locale prin îmbunătățirea calității, a siguranței alimentare și marketingul de produs pentru minim o unitate de procesare, în 2 ani |
27.27% |
45,000.00 |
900,000.00 |
50%-90% |
OB 2 |
P1/M 1.1(agricol) |
Obiectiv a) / (3), a) |
M3 - Intiative comune pentru infrastructura publica locala |
Modernizarea/extinderea a minim un obiectiv de infrastructură publică locală sau serviciu prin parteneriat, care sa deserveasca secorul economic , în 2 ani. |
15.15% |
25,000.00 |
500,000.00 |
90-100% |
OB 1 |
P3/M 3.1. |
Obiectiv c) / Prioritate (6), b |
M4 - Sprijinirea actiunilor societatii civile |
Imbunatatirea capacitatii de organizare si functionare a societatii civile, prin suport catre minim 4 actiuni cu traditie, in 2 ani. |
6.06% |
10,000.00 |
200,000.00 |
100.00% |
OB 1 |
P3/ M 3.3. |
Obiectiv c) / Prioritate (6), b |
M5 - Cooperare |
Sprijinirea cooperarii interteritoriale sau transnaționale cu minim un GAL, în vederea promovării sectoarelor de inters local, în primul an de funcționare. |
6.06% |
10,000.00 |
200,000.00 |
100.00% |
OB 3 |
P3/M 3.3. |
Obiectiv c) / Prioritate (6), b |
M6 - Funcționare GAL |
Functionarea Aparatului Tehnic al GAL |
20.00% |
33,000.00 |
660,000.00 |
100.00% |
|
||
TOTAL |
100.00% |
165,000.00 |
3,300,000.00 |
1 Euro = |
20.00 |
Lei MD |
GAL LUNCA RĂUTULUI – Strategia de Dezvoltare Locală 2018-2022 45 /47
1Euro = |
MD, DATA: |
|||||||||||
Buget de functionare GAL Lunca Raraului |
||||||||||||
CAP. |
Titlu |
AN 1 |
TOTAL AN 1 |
AN 2 |
TOTAL AN 2 |
TOTAL AN1+AN2 |
||||||
Euro/luna |
Total cu taxe |
MD |
Euro |
Taxe |
MD |
Euro |
MD |
Procent |
||||
CAP I |
RESURSE UMANE |
|
40% |
|
6,720.00 |
|
40% |
|
6,720.00 |
13,440.00 |
|
41% |
|
Manager |
300.00 |
120.00 |
|
5,040.00 |
300.00 |
120.00 |
|
5,040.00 |
10,080.00 |
|
|
Responsabil Financiar |
100.00 |
40.00 |
|
1,680.00 |
100.00 |
40.00 |
|
1,680.00 |
3,360.00 |
|
|
|
|
Coordonator/Evaluator |
250.00 |
100.00 |
|
4,200.00 |
250.00 |
100.00 |
|
4,200.00 |
8,400.00 |
|
|
CAP II |
UTILITATI si CONSUMABILE |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Energie electrica, Incalzire, Telefonie, Internet, Birotica, Toonere, Intretinere echipament hardware |
80.00 |
|
|
960.00 |
80.00 |
|
|
960.00 |
1,920.00 |
|
6% |
CAP III |
DOTARI |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Mobilier, Calculatoare (PC,laptop), Copiator multifunctional, Software, Videoproiector, |
1,500.00 |
|
|
1,500.00 |
1,500.00 |
|
|
1,500.00 |
3,000.00 |
|
9% |
CAP IV |
TRANSPORT |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Inchiriere/Achizitionare Auto, Combustibil, Intretinere Auto, Deplasari bune practici GAL MD/UE, Retea GAL MD/UE |
215.00 |
|
|
2,580.00 |
215.00 |
|
|
2,580.00 |
5,160.00 |
|
16% |
CAP V |
PROMOVARE |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Materiale publicitare GAL sau Evenimente locale, Consumabile |
20.00 |
|
|
240.00 |
20.00 |
|
|
240.00 |
480.00 |
|
1% |
CAP VI |
INSTRUIRE |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Angajati GAL |
300.00 |
|
|
300.00 |
300.00 |
|
|
300.00 |
600.00 |
|
2% |
|
Lideri locali |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
TOTAL |
16,500.00 |
|
16,500.00 |
33,000.00 |
|
100% |
GAL LUNCA RĂUTULUI – Strategia de Dezvoltare Locală 2018-2022
[1] 97.930 locuitori in Balti si 11.998 de locuitori in Floresti
(in 2014 - https://ro.wikipedia.org/wiki/B%C4%83l%C8%9Bi, https://ro.wikipedia.org/wiki/Flore%C8%99ti)
[2] Ion Dron. Studii şi cercetări. Chişinău, 2001, pp. 288-289 apud V. Trofăilă, op. cit., p.15 - https://ro.wikipedia.org/wiki/R%C3%A2ul_R%C4%83ut#cite_note-4
[3]Festivalul Busuiocului: https://www.youtube.com/watch?v=ue6wPV9yfwc,
[4] Metoda “Satul cu 12 primari”: https://www.youtube.com/watch?v=PSqSNSvWQNw
[5] Strategia de Dezvoltare a Agriculturii și Mediului Rural (SDAMR) din Moldova 2014 – 2020 – pag. 7
[6] SDAMR din Moldova 2014 – 2020 – pag. 7
[7] SDAMR din Moldova 2014 – 2020 – pag. 6
[8] Acestea se regăsesc integrate în cadrul detalierii Fișelor Măsurilor
[9] Acestea se regăsesc integrate în cadrul detalierii Fișelor Măsurilor
[10] Acestea sunt detaliate în cadrul Măsurii 4 prezentate la capitolul MĂSURI DE FINANȚARE
[11] Michael E. Gerber – ”Mitul întreprinzătorului”, pag. 101-102
[12] Ce este inovatia? „What is innovation?”: https://www.youtube.com/watch?v=IiyMkOfycOg&t=70s
[13] INOVAȚIA a fost trecută în cadrul Fișelor Măsurilor la Criteriile de eligibilitate și selecție, care vor fi preluate ulterior în documentele de implementare ale SDL.
[14] INOVAȚIA a fost trecută în cadrul Fișelor Măsurilor la Criteriile de eligibilitate și selecție, care vor fi preluate ulterior în documentele de implementare ale SDL.
[15]Obiective EMPARD: https://ec.europa.eu/agriculture/sites/agriculture/files/consultations/advisory-groups/international/2012-06-25/slides-eu-neighbourhood-programme_en.pdf
[16]Prioritățile și Măsurile SNDAR: http://www.maia.gov.md/public/files/Proiecte/ProiectStrategiaAgriculturaDezvRur.pdf, pag. 77-79
[17]Obiective și priorități: http://eur-lex.europa.eu/legal-content/RO/TXT/PDF/?uri=CELEX:32013R1305&from=RO , Art. 3-5, pag 13-14
[18] De la aprobarea SDL de către Ministerul Agriculturii și Industriei Alimentare (MAIA)
[19] De la aprobarea SDL de către Ministerul Agriculturii și Industriei Alimentare (MAIA)
[20] Peste 70% din produsele agricole primare supuse procesării, ca materie primă de bază, trebuie să provină din exploatațiile agricole proprii fermelor asociate. Astfel, într-o proporție de până la 30% pot fi procesate (prelucrate) și produse agricole care nu provin din propriile exploatații agricole (ferme) vegetale, zootehnice sau mixte.
[21] Investițiile în depozitarea și/ sau condiționarea (curățirea, sortarea, uscarea) produselor agricole procesate (rezultate din procesul de procesare) reprezintă parte componentă a investiției în procesarea produselor agricole.
[22] (*Pentru respectarea condiților de igienă, de protecție a muncii, sanitar-veterinare și a fluxului tehnologic etc.);
[23] De la aprobarea SDL de către Ministerul Agriculturii și Industriei Alimentare (MAIA)
[24]Festivalul Busuiocului: https://www.youtube.com/watch?v=ue6wPV9yfwc,
[25] Metoda “Satul cu 12 primari”: https://www.youtube.com/watch?v=PSqSNSvWQNw
[26] De la aprobarea SDL de către Ministerul Agriculturii și Industriei Alimentare (MAIA)
[27] De la aprobarea SDL de către Ministerul Agriculturii și Industriei Alimentare (MAIA)